top of page
  • אלכס שילמן

למה קשה לתפוס מונית ביום גשום?


זכור לי היטב מבחן אחד במאקרו כלכלה שבכדי לפתור אותו היה עלינו לחשב ולשרבט ערימה של גרפים המתארים תופעות כמו צמיחה, ביקוש, כח עבודה, תנועת כסף ועוד. בסוף המבחן ספרתי למעלה מחמישים גרפים שונים במחברת הבחינה. למרות שהמשוואות והגרפים נועדו לתאר את המתרחש בעולם סביבי היה קשה להשתחרר מהתחושה כי לבטח ישנה דרך טובה יותר להביט על העולם במשקפיים כלכליות.

רוברט פרנק ביקש מהתלמידים שלו לעשות בדיוק את הדבר הזה, לדלג על הפורמליקה של מדע הכלכלה ולהתחקות אחר חוקים כלכליים בסיסיים מתוך התבוננות בתופעות יום יומיות פשוטות כמו מתן טיפים, מיקום פיית הדלק ברכב וצלוחית הבוטנים חינם בבר. בדומה לזואולוג בג'ונגל או לביולוג במעבדה, הנטורליסט הכלכלי שואל שאלה מסקרנת על היקום - ונותן לה מענה בעזרת חשיבה כלכלית. התוצאה היא אוסף כמעט אנקדוטיאלי של שאלות מעניינות על תופעות שרובנו לוקחים כמובנות אליהן.

התשובות לא תמיד מספקת מענה כולל לתופעה, לפעמים ההסבר הכלכלי הוא כל הסיפור כמו במקרה של הבוטנים חינם בבר ולפעמים ההסבר הכלכלי הוא רק היבט אחד מני רבים העומדים בבסיס התופעה כמו במקרה של הגיוון במיקום פתחי מיכל הדלק ברכבים שונים. כך או כך זוהי דרך נהדרת ללמוד את דרך החשיבה הכלכלית ולהתנסות בה מכלי ראשון.

מאז ומתמיד הכלכלה נתפסה כקשה יותר לעיכול מאשר שאר אחיותיה במדעי החברה הרבה באשמת השפה הפנימית הייחודית שהכלכלנים אימצו, שפה ייחודית זו שירתה היטב את הכלכלנים לצורך ניתוח מגמות ופילוח שווקים אך יצרה מחסום משמעותי להבנתה מחוץ לחוגים המקצועיים. רוברט פרנק הינו כלכלן ופרשן בעל שם, הוא מלמד באוניברסיטת קורונל וכותב טור בניו יורק טיימס. בשנים האחרונות הוא מרבה להצביע על הדמיון שבין הכלכלה למדעי הטבע, לא רק בצורת ההתבוננות המתאימה אלא אף בחוקי היסוד שמניעים את השווקים. בספר הוא מערבב יחד עם עבודת תלמידיו כמה מהמחקרים המפורסמים יותר בכלכלה התנהגותית שהפכו בינתיים למושג בזכות עצמם, חידת הקסדות של טייסי הקמיקדזה, היעלמותן המסתורית של המוניות בימים גשומים, תמחור טיסות יצירתי במיוחד ועוד.

אם מעניינת אתכם כלכלה אך משוואות וגרפים מפחידים אתכם, אם אתם רוצים להיעזר בהרצאה או בסדנה בדוגמאות מרתקות על החוקים שמאחורי הקלעים, או אם אתם סתם כותבים טריוויה משפחתית - בהחלט שווה קריאה !


bottom of page