top of page
  • אלכס שילמן

על ההמון החכם

ב-17 באפריל 1961, קצת אחרי חצות פלשו אל מפרץ החזירים בקובה כ-1400 גולים קובנים חמושים ומאומנים היטב. על הנחיתה חיפו מפציצי B-26 ואת הכוחות עצמם הובילו אנשי CIA. כך החל הפיאסקו הגדול ביותר בתולדות מדיניות החוץ האמריקאית. תוך זמן קצר הכוחות התגלו והחלו לסבול מאבדות קשות, הכוחות הקובנים בלמו את הפלישה ואף הטביעו שתי ספינות סיוע אמריקאיות. לאחר שלמעלה ממאה פולשים נהרגו ורבים נפלו בשבי, הכוחות ניסו להזעיק עזרה אוירית אך האמריקאים הבינו כי מדובר במפלה ומשכו את ידיהם מן המבצע. בדיעבד התברר כי רבות מההנחות שבבסיס המבצע היו שגויות, החל ממהירות התגובה של הכוחות המקומיים וכלה בהנחה כי הפלישה תצית מרי פנימי בקובה.


לעתים נדירות אירוע יחיד הופך להיות אבן דרך בהתפתחות המחשבה האנושית. כישלון הפלישה למפרץ החזירים הוליד את ההבנה כי קבוצות המקבלות החלטות עלולות להיות טיפשות יותר מאשר חברים בודדים בקבוצה, בגלל מה שקרוי ״חשיבה קבוצתית״. כך למרות שרבים בסגל הנשיא חששו מן הפלישה, קונצנזוס מוזר גרם להם לאשר את המבצע.


אולם אם כך, כיצד אנחנו מסתמכים על בחירה דמוקרטית? או על כוחות השוק המעצבים מחירים? מסתבר שבהינתן התנאים הנכונים קבוצות ואף המונים, יכולים להיות חכמים בהרבה מהאדם המוכשר ביותר. עוד ב-1906 פרנסיס גלטון גילה כי למרות שאף אחד מבאי השוק לא הצליח לנחש את משקלו של שור שהוצג לראווה, הממוצע של שמונה מאות הניחושים סטה אך בחצי קילו מהמשקל האמיתי!.


ב-1986 דקות לאחר שהמעבורת צ׳לנג׳ר התפוצצה במעופה בשידור חי, מניות ארבעת החברות המעורבות בבנייתה צללו. אולם את הפגיעה הקשה מכולן ספגה משום מה מניית היצרן של מנועי ההאצה, היא ירדה בשיעור של פי ארבע!. למרות שאף אדם ספציפי לא יכל לומר זאת, בחירת ההמונים הצביעה על מנועי ההאצה כאשמים באסון.


לאחר חצי שנה התברר כי ההמונים צדקו, אטמי הגומי של מנועי ההאצה התפוררו וגרמו לדליפה שהציתה את המעבורת. ג׳יימס סורביצקי משרטט ביד אמן את הקוים המשותפים לאיכרים שניחשו את משקל השור באנגליה של ראשית המאה העשרים, וסוחרי מניות שהגיבו לאסון הצ׳לנג׳ר, אשר ממנפים את ההמון ויוצרים חוכמה קולקטיבית. דעותיהם היו בלתי תלויות, מגוונות, והיה מנגנון שאפשר קיבוץ של הדעות השונות - מיצוע פתקי ההצבעה או היצע וביקוש למנייה.


עלייתו של האינטרנט יצרה גישה בלתי אמצעית לכמויות מידע עצומות בלחיצת כפתור קלה. הספר הזה יעזור לכם לנסח כללי אצבע פשוטים כיצד לנווט בהצלחה בתו מבול המידע ולהיעזר בחוכמת ההמונים. בתוך עשר שנים הספר הזה הפך לקלאסיקה פופולרית.


bottom of page