top of page
  • אלכס שילמן

איך אתם מחליטים?

אחת הפונקציות המרגשות שחברת אפל שילבה בנגן אייפוד החדש שלה בעת השקתו הייתה פונקציית ערבוב אקראי של שירים. לא עוד מחרוזת אין סופית ומעגלית אלא מחולל שירים מקרי לגמרי שבוחר עבורך מה לשמוע. אולם בתוך ימים החלו להצטבר תלונות מלקוחות זועמים על כך שהמחולל האקראי הוא כנראה תרמית, שירים חזרו על עצמם בתבניות מפתיעות, ולפעמים אותו השיר עצמו היה מושמע פעמיים. לשווא ניסו מהנדסי אפל להסביר שאין שום תבנית צרובה במכשיר וכך נראית אקראיות, הלקוחות דרשו בחירה אקראית ״אמיתית״. לבסוף אפל נאלצה לשנות את המנגנון כך שיהיה אקראי פחות וימנע מחזרתיות. מסתבר שלפעמים קל יותר לרמות את המח מלנסות לשכנע אותו.


סיפורו של האייפוד מצטרף לאוסף נהדר של סיפורים מקוריים בעזרתם ממחיש המחבר צעד אחר צעד את פועלו של המח האנושי. הספר הזה הוא במידה רבה סיכום מסוגנן של תחום קבלת ההחלטות מנקודת מבטן של מדעי החיים ומדעי החברה גם יחד. מעבר להיותו עיתונאי נחשב [ - עד לאחרונה, על כך בהמשך] לרר הינו בוגר המעבדה של אריק קנדל - זוכה פרס נובל על מחקריו בנוירולוגיה וביולוגיה. ואכן הזוית הנוירו-ביולוגית ניכרת היטב לאורך כל הספר, לבטים אנושיים ושיקולי תועלת מתורגמים לזרימת נוירוטרנסמיטרים במח וטעויות שיפוט מתוארות מנקודת ראותה של מערכת הלמידה מתגמולים.


אי אפשר להמליץ על הכתיבה של ג׳ונה לרר בלי להתייחס לסיפור העצוב של עלייתה וירידתה של הקריירה העיתונאית שלו. לרר התפרסם כמטאור בשמי הכתיבה המדעית-פופולרית והיה לאחד הכותבים הצעירים ביותר של הניו-יורקר. עד שבמאי של סרט תיעודי על בוב דילן קרא את ספרו הקודם על יצירתיות ונתקל בציטוטים של דילן שהוא לא מכיר. הבמאי ניסה להשיג מלרר את מקור הציטוטים אך נדחה שוב ושוב בתואנות שונות. ובהפניות למקורות לא קיימים.


במקביל קוראים של הטור הקבוע בניו-יורקר שמו לב שהוא ממחזר חומרים שכתב במקומות אחרים. כשעומת עם העובדות לרר נאלץ להודות שהוא בדה ציטוטים כדי שיתיאמו לנרטיב של הספר, התנצל על מיחזור החומרים ופרש מהניו-יורקר.


כל זאת לא גורע במאומה מכשרון הכתיבה המיוחד שלו ומהיוכלת המופלאה לשלב בקלילות ממצאים מחקר המח ומדעי החיים יחד עם ניסויים קלאסיים בכלכלה התנהגותית. קל גם לעקוב אחר התפתחות ה״עלילה״ של הספר, הוא פותח בבחינה מדוקדקת של היחסים המורכבים שבין רגש לשכל, ממשיך עם היכולת המופלאה של הרגשות לדחוף אותנו אל הבחירה הנכונה, ומיד מזהיר מאותם המקרים בהם דווקא הרגש עלול להוליך אותנו שולל. בהמשך הוא מגולל את סיפורם של הגיבורים הראשיים בתהליך קבלת ההחלטות של כולנו: הגיון, מוסר, צורך בקשרים חברתיים ועוד.


אם טרם קראתם דבר על קבלת החלטות זהו מקום נהדר להתחיל בו. וגם אם קראתם כבר ספרים על קבלת החלטות או כלכלה התנהגותית ואתם מיודדים עם שמותיהם של כהנמן, דמאסיו, והארלו. עדיין תמצאו עניין בזוית הנטורליסטית שהספר מספק ובסגנון המצויין של הכותב.

bottom of page