top of page
  • אלכס שילמן

על הזרימה

הביטו מן הצד בילד קטן השקוע במשחק, הוא מנותק מן הקורה סביבו, כל הקשב שלו מופנה אל המטלות הפעוטות אותן עליו לבצע והוא שואב הנאה רבה מכל פרט הקשור למשחק. מדי פעם הוא ממציא אתגר מדומה, אולי שריפה דמיונית או מתקפת אויבים פתאומית, רק כדי להשתלט עליה בהצלחה ולהתמוגג על תחושת השליטה וההישג, באופן כללי המשחק כולו מורכב מאתגרים קטנים ופרסים שהילד מעניק לעצמו כדי לציין התקדמות - זו חווית הזרימה אשר כולנו ידענו לחוות אותה ספונטנית בילדות אך מעטים בינינו שימרו את היכולת המופלאה הזו אף בבגרות.


בבסיס הספר עומד רעיון פשוט, לכולנו במידה כזו או אחרת ישנה היכולת המולדת להשיג מצב נפשי של התמודדות מיטבית עם אתגר תוך הנאה מהתהליך וצמיחה אישית, ובלבד שנשכיל לבחור נכון את האתגרים שלנו. הרעיון הזה ישים על כל תחום בחיים, עיסוק מקצועי, טיפוס הרים, קריאת ספרים, נגינה בפסנתר ואפילו שיחה עם חברים.


הכל מתחיל בסיפורו של ילד הונגרי אשר שרד את שנות מלחמת העולם השניה, וכילד סקרן ובעל כושר התבוננות תהה מה מבדיל בין אנשים שהצליחו להשליט סדר על חייהם גם באנדרלמוסיה ששררה במלחמה ומצאו מפלט בתחומי העשייה שלהם, לבין אלו שקרסו תחת הנסיבות ופעמים רבות לא שרדו. הילד גדל להיות חוקר אשר שקד על איסוף עדויות קפדני מעשרות אלפי בני אדם וניתח אותן בדקדקנות תוך שהוא מחפש דפוסים קבועים ונקודות מוקד משותפות לכל התיאורים של החוויות המיטיביות. מחקריו גילו כי בבסיסן של כל התאורים עומדת חוויה דומה. זה לא שינה עם הדובר הינו עובד במפעל או מלחין בעל שם, בכל המקרים המראויינים אשר שאבו עונג מעשייתם, תיארו את החוויה כסוחפת וטוטאלית, מעין מצב מדיטבי שבו כל האישות מופנות להשלמת המשימה, וההתמודדות עם האתגר מסיבה הנאה כה רבה שדי בה בכדי לספק מוטיבציה להמשיך. אותם התיאורים חזרו בראיונותיהן של מנכלים ידועים, מטפסי הרים, ציירים ויורדי ים.


בשונה ברוב הספרים שהלמצתי עליהם כאן, שבמהותם הינם ספרים פפולרים שנכתבו בסגנון קולח ובעבור קהל מגוון, ספר הזה הוא קלסיקה של ממש שלא נרתע מאמירות מורכבות ולא מקריב את שטף החשיבה למען מבנה אלגנטי. המחבר מנהל מעל דפי הספר שיח אינטלקטואלי שמסכם שלושים שנות מחקר של מה שהוא קורא לו ״החוויה המיטבית״. מסקנותיו הן כי ישנן תנאים מאוד ברורים להשגת ״הזרימה״, צבירת מומחיות בתחום, איזון מדוייק בין היכולת לבין האתגר, והיכולת להתנתק מהרעש היום יומי ולשקוע במשימה. העובדה שמלאו 25 שנה מהיום שספר זה ראה אור לראשונה מסבירה את העברית המעט ישנה בו הוא כתוב אך לא מורידה בכהוא זה מהרלוונטיות שלו.


לבסוף, מעבר לכל מדובר באבן דרך אינטלקטואלית ששינתה את צורת החשיבה שלנו על הנאה, פנאי, וצמיחה אישית. גילוייו של צ׳יקסנטמהיי ייסדו את תחום הפסיכולוגיה החיובית ששותפו למחקר מרטין סליגמן עשה לו יחסי ציבור והפך לתנועה תרבותית של ממש. ומושג הזרימה שתבע הפך לחלק בלתי נפרד מהשיח המקצועי והפופולרי על קריירה, ספורט, אמנות וחברה.


bottom of page