top of page
  • אלכס שילמן

כל האמת ורק האמת


יש משהו מאוד מאיים בסיפורו של פינוקיו, רק דמיינו לעצמכם שהיינו מקבלים משוב מידי ופומבי על טיב ההתנהגות שלנו, מעידה אחת קטנה, מילה אחת של שקר לבן פעוט, והופ! האף כבר מתחיל לצמוח.. עד כמה היינו מתנהגים שונה בחיי היום יום? מצד שני בהיעדר משוב כלל אנחנו עלולים להגיע למקומות לא נעימים. ראו למשל את גיבור ספרו של אוסקר ויילד, דוריאן גריי, דיוקנו של הגיבור משתנה ללא הכר במקביל לשינוי ההרסני באישיותו, אבל אף אחד לא מודע ולא שם לב, שכן התמונה מוסתרת היטב מאחורי סורג ובריח ודוריאן עצמו נשאר צעיר ויפה כלפי חוץ..

על הרצף שבין פינוקיו לדוריאן גריי, דן אריאלי מציב לנו מראה משעשעת ומלאת תובנות על איך שאנו תופסים הגינות, יושרה ורמאות, וכיצד כולנו נוטים לעגל פינות פה ושם על פי פלס פנימי מסתורי.

אחת המסקנות המרכזיות של הספר דווקא מעודדת, מסתבר שלכולנו צורך חזק ויציב להרגיש הגונים, כך שמעבר לרף מסוים ללא קשר לגובה הרווח האפשרי כולנו בממוצע משתדלים להיצמד לכללי יושר בסיסיים. הדברים הופכים להיות עוד יותר מעניינים [ומעשיים..] כשהספר פונה לעסוק ביושרה הפנימית שלנו, חשבו למשל על הפסקת עישון או דיאטה משמעותית, כמה דילים סגרתם עם עצמכם במהלך הדרך? פחמימות בסופי שבוע, ביקורים אצל הדודה הבשלנית. או -שבתות -מתוקים באירועים מיוחדים, החרגת חגים או לחילופין הפסקת עישון עם ״סייגים״ לחתונות ומפגשי חברים, ועוד מבחר כללים יצירתיים שעוזרים לנו לעגל פינות ובו בזמן להרגיש בסדר עם עצמנו.

כמו כן לנסיבות השפעה משמעותית על מד היושרה הפנימי שלנו, כך למשל קשה לנו יותר לעמוד בפיתויים ככל שאנו עייפים יותר [חשבו על הקנייה השבועית בסופר בסוף יום מתיש..], ואפילו לפרטים קטנים ביותר השפעה מרחיקת לכת, כך חתימה בראש המסמך במקום בסופו מעודדת יושרה, ולבישת מותג מזויף מעלה את הסיכוי לרמאות.

דן אריאלי הוא מהחוקרים הבולטים בכלכלה התנהגותית, אבל מעבר לכך הוא מהווה מיזוג נדיר בין חוקר חשוב וסופר מעולה מה שהפך אותו לאחד הכותבים הפופולריים ביותר בספרות העיון בכלל, ובמדעי החברה בפרט. הוא גם פורה מאוד, מאז שהתפרסם ב בזכות ספרו רב המכר הראשון ״לא רציונאלי ולא במקרה״ הוא הספיק כבר להוציא עוד שלושה ספרים, ״לא רציונאלי ולא נורא״ עליו המלצתי כאן בעבר, את ״האמת על באמת״ ולאחרונה ממש, אוסף מאויר של הטורים שלו מה״וול סטריט ז׳ורנל״ תחת הכותרת הכל כך מזוהה אתו: ״שלך באי רצינאליות״. בטור שלו הוא עונה על

שאלות ששולחים אליו קוראים בכל נושא אפשרי, חלקן משעשעות למדי. כרגיל אצל דן הספר קל לקריאה, ומלא בדוגמאות


bottom of page